Gode råd til din karriere som digital iværksætter

Den digitale udvikling har de seneste mange år virkelig taget fart. Man kan argumentere for, at vi i dag ikke lever i en postmodernistisk – men en digital tidsalder.

Dette byder på en masse udfordringer, men giver dig også muligheden til at differentiere dig for de fleste andre. Hvis du tager den digitale transformation til dig, står du nemlig i virkelig høj kurs på arbejdsmarkedet. I det følgende giver dig råd til, hvad du rent praktisk kan gøre.

Hold udgifterne ned

Det kan virke lokkende at investere i en masse nyt og dyrt udstyr, men en af hemmelighederne hos mange nye iværksættere uanset hvilken branche, man beskæftiger sig med, er evnen til at holde udgifterne nede.

Man siger det kun er 1 ud af 10 nystartede virksomheder, der overlever det første år, og kun 1 ud af de resterende 10, der overlever de efterfølgende 10 år. Det giver lidt sig selv, at mange af disse lukninger er grundet dårlig økonomi. Hvis du derfor kan holde udgifterne nede og bare prøve at stile efter at gå i nul første år, vil det være noget af en succes.

Det betyder blandt andet, at du skal spare på det teknologiske udstyr, eventuelt arbejde hjemmefra, udsætte at ansætte medarbejdere og holde dig til billig bredbånd. Det lyder formentlig ikke særligt tiltalende, men det er nødvendigt for din overlevelse. Så kan du til gengæld glæde dig til, når dine andre nystartede konkurrenter går fallit, og du til gengæld her har råd til alle de lækre og luksuriøse goder.

Online marketing

Et rigtig godt sted at starte som digital iværksætter er som selvstændig konsulent indenfor online marketing. Danmark er dog et hårdt marked at starte, så det kræver, at du hurtigt udmærker dig og går op i det med liv og sjæl.

Hvis du synes online marketing lyder spændende, er det en god ide at dygtiggøre sig med Facebook først. Selvom fænomenet Facebook vel godt kan kategoriseres som gammelt, er det stadig forholdsvist nyt i annonceringsregi.

Der er rigtig gode betingelser for annoncering på Facebook. Rammerne for disse betingelser bliver udgjort af to parametre. Et, Gennem Facebook har man adgang til data på knap 2 milliarder mennesker. To, Facebook kan stort set bruges som annonceringsværktøj til alle virksomheder. Det er uanset om du opererer B2C, B2B, E-commerce eller er en servicevirksomhed.

Konverteringssporing

En af de ting der gør online marketing så effektivt er muligheden for at måle sine kampagners præstationer. Dette kan man også på Facebook. Ved at sætte en konverteringssporing op, ved du lige præcis hvilke kampagner der præsterer, og hvilke du skal overveje at stoppe. At annoncere uden en konverteringssporing er det samme som at spille fodbold uden at vide, hvad det står – det er nærmest umuligt at sætte strategien for sine aktiviteter.